Керівництво "Укрзалізницею" передали німецькій компанії Deutsche Bahn

Незважаючи на те, що керівництво "Укрзалізницею" формально вже два тижні як відійшло німецькій компанії (принаймні так каже українська сторона), розмови про це досі не вщухають. Найцікавіше – у самій німецькій компанії не поспішають підтверджувати своє майбутнє очільництво в українській залізниці протягом десяти років. Отож ми розібралися, що передбачають угоди, яких, виявляється, було дві, та як німецький гігант планує керувати українським перевізником.

Історія передачі "Укрзалізниці" німцям
15 січня Київ відвідали представники залізничного оператора Німеччини Deutsche Bahn. Німці зустрілися з українським урядом та керівництвом АТ "Укрзалізниця" з приводу стратегічного партнерства.

Цікаво, що за словами президента Центру аграрної логістики та інфраструктури Владислава Белаха, Кабмін затвердив амбіційний план реформування залізничного транспорту ще перед Новим роком. Тоді йшлося про розділення "Укрзалізниці" на трьох операторів: інфраструктури, вантажного та пасажирського перевізників.

Хай там як, але уже 23 січня стало відомо, що найбільший перевізник Європи – німецька компанія Deutsche Bahn займатиметься реформуванням АТ "Укрзалізниця" протягом десяти років. Про це свідчить підписаний Міністерством інфраструктури України у Давосі "Меморандум про взаєморозуміння" щодо подальшого стратегічного партнерства з компанією Deutsche Bahn AG терміном на три роки. Про це заявив прем’єр-міністр України Олексій Гончарук, розповівши при цьому, що угода щодо цього уже підписана.

Міністр інфраструктури Владислав Криклій у свою чергу повідомив, що менеджери німецького залізничного оператора Deutsche Bahn спершу стануть радниками правління "Укрзалізниці", а потім, "можливо, змінять статус".

А 5 лютого стало відомо, що підписано ще один "Меморандум", вже більш детальний та чіткий. У контексті цього Олексій Гончарук знову заговорив про угоду з Німеччиною, назвавши її логічним продовження плану реструктуризації "Укрзалізниці". Також прем’єр припустив, що німці матимуть вигоду від співпраці з Україною, бо вважають нашу країну цікавою для того, аби заробляти. До того ж Україна може бути цікавою для Deutsche Bahn ще й як шлях до Китаю.

Про що "Меморандум" від 22 січня
У документі, підписаному від України міністром інфраструктури, йдеться про те, що сторони вивчатимуть можливість стратегічного партнерства між національними операторами України та Німеччини для обміну досвідом та практиками для підвищення ефективності перевезень в Україні.

Також було домовлено про оцінку можливості співпраці для імплементації європейського досвіду та реформування залізничних перевезень та адаптації директив ЕС. І нарешті вказані домовленості сприятимуть взаємним пропозиціям про розвиток залізничної інфраструктури і рухомого складу з урахуванням сучасних стандартів екологічності та інноваційності.

Про що "Меморандум" від 5 лютого
Примітно, що другий меморандум, укладений між "Укрзалізницею" та національним оператором залізниці Німеччини Deutsche Bahn AG і її дочірньою компанією DB Engineering & Consulting GmbH, підписували керівництво залізниць. Від України – в.о. голови правління Желько Марчек та член правління Ремігіуш Пашкевич, від Німеччини – член правління Рональд Пофалла та голова компанії DB Engineering & Consulting Ніко Варнабов.

Другий меморандум, розрахований, між іншим, на десять років, містить дещо конкретніші, порівняно з першим, параметри співпраці та дещо деталізує умови співпраці. Цей документ допускає не лише консультаційні послуги з боку Deutsche Bahn, а й реформування та управління залізницею. Проте прописано нюанс – угоду може розірвати будь-яка сторона у будь-який момент.

Відповідно до угоди, Deutsche Bahn розвиватиме перевезення, управлятиме інфраструктурою та керуватиме операційною діяльністю "Укрзалізниці". Також німецька компанія нібито зможе рекомендувати кандидатів на посаду голови правління "УЗ" замість звільненого нещодавно Євгена Кравцова, та направить в Україну від 15-ти управляючих менеджерів для кураторства різних напрямків роботи УЗ.

"Меморандум" передбачає так званий початковий етап терміном на три місяці, коли УЗ має підготувати технічне завдання і розробку дорожньої карти розвитку УЗ.

Далі – до 31 грудня 2020 року – етап реалізації проєкту – підписання угод між сторонами та деталізацію співробітництва. Тут можливе залучення досвіду персоналу з компанії DB E&C.

А уже з 1 січня 2021 року розпочинається управлінський етап, що має тривати 10 років. За цей час компанія DB E&C підтримуватиме УЗ у проведенні реформ.

Тепер трохи про вірогідну вартість послуг – консалтингові послуги компанії DB Engineering & Consulting, на думку експертів, обійдуться "Укрзалізниці" у суму від 300 до 500 мільйонів гривень на рік.

Що чекає на українську залізницю
Поки що нікому достеменно не відомо, чим саме конкретно Німеччина допомагатиме "Укрзалізниці". Проте, за словами члена правління з питань інфраструктури компанії Deutsche Bahn Рональда Пофалли, на початковому етапі співпраця з Україною – це лише консультації.

"На початковому етапі йтиметься лише про консультування... Якщо воно матиме успіх, можливо, говоритимуть про те, щоб декілька наших менеджерів підтримали керівництво "Укрзалізниці" у процесі управління. Тобто керівництво УЗ буде здійснюватися, як і раніше, самими українцями, але буде посилене нашими менеджерами", - зазначив Пофалла.

До того ж у Deutsche Bahn зазначили, що введення подальших кроків співробітництва між компаніями залежатиме від того, наскільки успішними будуть консультації. Німці дали зрозуміти, що управління "Укрзалізницею" неможливе без "загальних результатів" на початковому етапі.

Хто такі Deutsche Bahn
Німецький залізничний оператор Deutsche Bahn AG зі штаб-квартирою у Берліні є акціонерною компанією зі стовідсотковою державною участю. Компанія створена на базі існуючих до 31 грудня 1993 року державних залізничних спільнот: оператора федеральних залізниць Німеччини Deutsche Bundesbahn, німецької залізниці Deutsche Reichsbahn та управляючої залізничної компанії Західного Берліну.

Компанія Deutsche Bahn AG складається з кількох незалежних один від одного підрозділів: пасажирський транспорт (приміські потяги та потяги далекого прямування, метро, автобусне сполучення), інфраструктура та вантажні перевезення і логістика.

У 2010 році Deutsche Bahn оголосила про придбання за $2,45 млрд найбільшого у Європі недержавного оператора пасажирських залізничних перевезень британської компанії Arriva. Цікаво, що виручка компанії за 2017 рік склала 42,7 млрд євро, при цьому чистий прибуток – 765 млн євро.

Джерело 

Коментарі

Додати коментар

Залишити коментар

оновити, якщо не видно коду